Mumbai, wat een stad! - Reisverslag uit Goa, India van Franka - WaarBenJij.nu Mumbai, wat een stad! - Reisverslag uit Goa, India van Franka - WaarBenJij.nu

Mumbai, wat een stad!

Door: frankaopreis

Blijf op de hoogte en volg Franka

22 Februari 2012 | India, Goa

Lieve allemaal,

M'n eerste berichtje uit het broeierige India. Alvast sorry voor de lengte, maar heb zoveel indrukken opgedaan!
Vlucht ging goed, weinig geslapen, maar ging toch snel. Eenmaal aangekomen in Mumbai, bleek dat mijn backpack niet was meegekomen..We boekten dus op t vliegveld een hotel, zodat ik dat adres achter kon laten, daar zou de tas de volgende ochtend worden gebracht. De eerste dag dus zonder spullen, gelukkig wel die van Wieneke, maar zoals afgesproken kwamen ze m de volgende ochtend brengen. Fijn om weer je eigen spulletjes te hebben, zeker in een stad als Mumbai. Ik zal een sfeerimpressie proberen te geven. Deze stad heeft alleen al net zoveel inwoners als heel Nederland. Het krioelt hier echt van de mensen en ik vraag me echt af wat ze allemaal doen en hoe ze leven. Het verkeer is een grote chaos, iedereen toetert alleen maar om duidelijk te maken ' hier rij ik'. Mensen slapen op de stoep en kinderen spelen langs de weg. Wel grappig dat de vrouwen hier met twee benen aan een kant zitten, achterop de scooter, maar dat kan ook niet anders met een burka of sari. Lijkt mij zelf niet echt fijn. Het stinkt er, overal ligt vuil op de grond (prullenbakken kennen ze hier niet) en iedereen roggelt en tuft dan op de grond, niet zo gek als je iedere dag 1Kg stof en 1L benzine binnen krijgt. Als ik t samenvat is t dus druk, heel erg druk, smerig, hectisch en een grote chaos in t verkeer(waarin t opmerkelijk genoeg allemaal goed lijkt te gaan). Echt onvoorstelbaar dat hier mensen kunnen wonen! Ik wist dat het zo zou zijn, dus ik had me er goed op ingesteld en we wisten dat we snel weer door zouden gaan. Na twee dagen, met ook wel relaxte momenten, bijvoorbeeld chillen op het strand of het rondlopen door een school, hebben we de nachtbus gepakt naar Goa. We hadden een eigen slaapcabine van ong. 1.90m lang, 1.10m breed en 1m hoog. In het begin vond ik het wel een beetje claustrofobisch, zeker omdat de bus ook een super smal gangpad had, maar het wende wel. Om 19.30 vertrokken we, eerst veel stops en om 23.30 een stop om te eten en daar was echt de smerigste wc ooit! Je stond gewoon bijna tot je enkels in de pis. Een vrouw deed het gewoon op de grond. Ze zal wel gedacht hebben: wat maakt het hier uit waar ik t doe? En toen ging t licht uit om te slapen, maar daar is weinig van gekomen. Ik dacht dat we over een redelijke, rechte weg zouden gaan, maar t was eerder een hobbelige, bochtige berpass. Iemand met wagenziekte zou het hier hooguit vijf minuten vol hebben gehouden. Als de bus remde lag ik voorin m'n bed, gaf hij gas werd ik met m'n schouders en nek tegen het harde kussen geduwd, met een bocht naar rechts viel ik bijna uit bed (we hadden ook nog een hoogslaper) en een bocht naar links lag ik bijna bovenop Wieneke. En de chauffeur hield ons ook wakker door t constante getoeter.Maar je moet er wat voor over hebben om ergens te komen. Om 9.30 kwamen we aan in Goa. De toeristenplek van India. Als je op t strand zit heeft het wel iets weg van de Costa Brava of e.o.a. toeristische badplaats. Ik heb het idee dat de toeristen hier niet van het strand en uit de bar komen en nog steeds 'bacon with eggs' eten. Waar we in Mumbai nauwelijks blanken zagen, stikt het er hier van. We hebben hier wel een fijn guesthouse aan het strand, met een aardige eigenaresse. Om daar te komen moeten we van de drukke hoofdstraat, met souvenirskraampjes en restaurantjes af een zandpaadje in. Daar kom je ineens in stilte. We lopen dan langs gekleurd huisjes, met lampjes en langs hoge bomen. Heel sprookjesachtig. We hebben hier al een boottrip gemaakt waarbij we best veel dolfijnen zagen en ze kwamen vrij dicht bij de boot. En vandaag hebben we een cooking class gevolgd. Leuk om te leren welke kruiden ze gebruiken en hoe ze bijvoorbeeld roti maken, een soort van brood wat ze overal bij eten. Ik heb in India al wel wat lekkere dingen gegeten, maar vind veel toch hetzelfde smaken en ik ben er nu achter wat er in bijn alle gerechten zit: koriander. Helaas vind ik dat nou net niet zo lekker..We zoeken nu een beetje uit hoe we onze route verder zetten, want deze toeristenstop is natuurlijk niet echt India, maar geen vervelende plek om ons plan te maken :)

Heel veel liefs,
Franka

  • 22 Februari 2012 - 17:32

    Pieter-Jan En Myriam:

    Jee.. Wat een avonturen in zo'n korte tijd! Veel indrukken opgedaan, zo te zien.
    Gelukkig is je bagage weer terecht. Na zo'n lange vliegreis is dat niet echt fijn :(
    Maar nu even lekker genieten van een toeristische stop: ook niet verkeerd!

    Veel plezier samen, en heel veel liefs, Pj&M XXX

  • 22 Februari 2012 - 17:37

    Esly:

    Haha, wat een avontuur al (en je vertelt het zo grappig, vooral in die 'slaap'bus)! Wat hebben jullie in de korte tijd al veel meegemaakt, gedaan en gezien!
    En jammer inderdaad van de koriander, misschien wordt het lokaal veel gebruikt en heb je straks weer andere 'lekkernijen'! Ik kijk uit naar het volgende verhaal, nu eerst die van Wieneke lezen!

    Have fun! Xx

  • 24 Februari 2012 - 14:14

    Linda Vervoort:

    Hahaha.. zooo herkenbaar dit! Geweldig! Wat een bijzonder land he! Geniet ervan! :D

  • 25 Februari 2012 - 02:45

    Marloes:

    Ah geweldig allemaal :D.. en dan weet je het de volgende keer, gewoon lekker op de grond pissen ;) xx

  • 25 Februari 2012 - 22:11

    Nikki:

    Al weer veel dingen meegemaakt zie ik! Zal wel wennen zijn ;) Gelukkig heb je je bagage, toch wel prettig als je je eigen dingetjes bij je hebt! Nog veel plezier!!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franka

Actief sinds 01 Feb. 2012
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 30207

Voorgaande reizen:

17 Februari 2012 - 30 April 2012

Reis naar India, Vietnam en Cambodja

Landen bezocht: