You'll sweat your ass off! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Franka - WaarBenJij.nu You'll sweat your ass off! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Franka - WaarBenJij.nu

You'll sweat your ass off!

Door: frankaopreis

Blijf op de hoogte en volg Franka

29 April 2012 | Thailand, Bangkok

Sa was dee ka! (hallo in Thai en denk het hoofdknikje met de handen tegen elkaar er maar bij)

We hebben zeker onze 'ass' eraf gezweet, maar dat komt later. Ik was de vorige keer gebleven bij Koh Kong. Van daaruit zijn we naar Battambang gereisd, een plaatsje in het binnenland. We hebben daar 1 dag een tuktuk chauffeur, genaamd Tong gehad die ons naar wat bezienswaardigheden heeft gereden en onderweg dingen uitlegde. We reden bijvoorbeeld een paar keer langs een bruiloft en hij vertelde dat die 3 dagen duurt en een programma met 26 onderdelen heeft. Ik vroeg hem of hij het leuk vond om tuktuk chauffeur te zijn. Hij zei heel eerlijk dat ie het eigenlijk helemaal niet leuk vindt, maar geen andere keus heeft, omdat hij geen geld heeft om te studeren. Best zielig.

Eerst bracht hij ons naar de Banan temple, waarvoor we een trap met 358 treden opmoesten. Tong moest lachen om mijn rode hoofd toen we weer beneden waren. Daarna gingen we een ritje maken op de bambootrein. Deze werd vroeger echt gebruikt, maar is nu een toeristische attractie. Het is een soort krakkemikkig vlot op wielen en als er een van de andere kant komt wordt er 1 vd 2 van de rails gehaald, zodat de andere er langs kan. Het maakt echt een herrie en schud als een gek, maar is wel leuk en gelukkig hadden we het kussen uit de tuktuk meegekregen. En ons ritje werd nog leuker gemaakt door de super schattige kinderen (met veel te grote strohoed) van de bestuurder die mee gingen.

Zaterdag de 21e gingen we met de boot naar Siem Reap. Een 'scenic route' aldus de Lonely Planet. Het was ook wel mooi, drijvende huizen die er heel knus en schattig uitzagen, bootjes en zwaaiende kinderen, maar comfortabel was anders. Een stinkende en herrie makende motor, keiharde bankjes en 10.000 vliegen. Na 1,5 uur wist ik al niet meer hoe ik moest zitten en toen moesten we er nog 7! Soms wou ik echt dat ik een Cambodjaan was, die lijken echt overal te kunnen slapen!

In Siem Reap zijn de tempelcomplexen uit de 11e en 12e Eeuw, waar ook de film Tomb Raider is opgenomen echt de trekpleister. De eerste dag een grote route met een tuktuk gedaan en de tweede dag een kleinere route (nog steeds 20-30km) met de fiets. Een Engels meisje die we hadden ontmoet had ons gezegd: 'You'll sweat your ass off, but it's good fun'. En dat was het ook wel, want we konden stoppen waar we wilden en we werden bruin :) Maar fietsen zal nooit mijn hobby worden.

Afgelopen woensdag met de bus naar Thailand gegaan en deze grensovergang was wel wat anders dan die van Vietnam naar Cambodja! 2 uur in de hitte in de rij moeten staan en een stuk moeten sjouwen met onze tassen. Iedereen in de rij zag er uit alsof er een regenbui was geweest, voelde me zo vies!

Nu zijn we dus in Thailand. Eerst twee stranddagjes gehad in Pattaya, waar ik volgens Noon al schijn te zijn geweest, maar ik kon het me niet herinneren. Nu zijn we in Bangkok, vind het heel leuk om hier weer te zijn, maar wel gek zonder Noon! Ik voel me in dit soort Aziatische landen op de een of andere manier altijd wel een beetje thuis. Misschien omdat ik als Chinees geboren ben haha. (Voor degene die dit niet snappen, ik laat wel een keer een babyfoto zien;) )

Ik vond Vietnam en Cambodja (Thailand tel ik nu ff niet mee, want daar hebben we deze reis eigenlijk nauwelijks iets van gezien) allebei mooi. Allebei groen, schattige kindjes en super vriendelijke en lieve mensen. En ook mooie mensen! Ik ben echt jaloers op de Aziatische vrouw, mooi haar, leuk gezicht, super goed figuur en een kleurtje, maar goed, ik ben nou eenmaal Hollands en daar zijn zij weer jaloers op. In Cambodja zagen we veel vrouwen met pyjama achtige pakjes, soms zelfs echt met beren! In Vietnam lopen nog veel vrouwen met de traditionele kegelhoedjes. Ik vond de omgeving van Cambodja wel wat mooier, Vietnam vond ik vrij Westers. Maar ik beide landen zijn ze gek op karaoke en kitsch, ruikt het er op alle hoeken lekker naar bbq (ik wou dat ik ook geur op kon nemen, net zoals beeld en geluid) en is het in de grote steden een wirwar aan scooters. Ze hebben hier het scooter-poolen uitgevonden ;)

Vanavond vliegen we al weer naar huis. Laatste dagen zijn snel gegaan! Ik ga het lekkere eten en het uit eten gaan (3x per dag) wel missen. Mam, als ik thuis ben schuif ik iedere avond weer aan ;) En wat ik ook ga missen zijn de zon en palmbomen, de fijne ritjes in de tuktuks, vooral het niets hoeven en alleen maar leuke dingen doen en het schrijven op mn site, want dat vind ik echt leuk om te doen.

Wat ik zeker niet ga missen is het leven uit een tas. Zou zo fijn zijn om weer mn kleren uit de kast te kunnen pakken. SCHONE kleren. Daar verlang ik echt naar! Thuis ga ik alles tien keer wassen. En ik heb zin in een bruine boterham met pindakaas&hagelslag en met Hollandse kaas. En natuurlijk om iedereen weer te zien en Alfa een dikke knuffel te geven en Robby een nog veel dikkere! :)

Ik zie niet echt op tegen de vlucht,want na al die nachtritten is dit een luxe. Ik kan mn benen strekken, kan lopen, heb tv, geen getuter en koplampen en we krijgen eten!

Nou, ik kan nu zeggen tot snel allemaal!
Sa was dee ka!
Kop koon ka! (bedankt) voor het lezen van mijn berichtjes.

Liefs Franka

• 29 April 2012 - 13:56

Pieter-Jan En Myriam:

We hebben met veel plezier jullie reisverslagen gelezen, geweldig!
    Goede reis en tot morgen!

Alvast weer welkom terug!

XXX

• 29 April 2012 - 14:26

Opa En Oma:

Lieve Franka, je laatste verslag van de geweldige reis net gelezen en misschien zijn we te laat om jou en Wieneke nog een hele fijne thuisreis te wensen; je hebt er al zin in zo te horen... geniet dan ook maar lekker van wat meer luxe onderweg. Wij verheugen ons jou morgen weer te zien en te spreken en steken vast een kaarsje voor jullie behouden aankomst op. Hele goede reis en
    Liefs van Opa en Oma.

• 29 April 2012 - 20:07

Nikki:

Dat is snel gegaan! Zal wel weer wennen zijn in Nederland ;) Hoewel, eindelijk wordt het wat warmer en hopelijk ook minder regen!!

• 11 Juli 2012 - 16:44

HELLO:

Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,